Alles voor een glimlach

July 26, 2018

Cool Blue. Alles voor een glimlach.

 

Ja dat heb ik zeker ondervonden. Toen ik vorig jaar terugkeerde naar huis na 5 maanden i.v.m. brand, had ik diverse nieuwe apparaten nodig. Een nieuwe wasmachine, een nieuwe droger (eentje die niet in de fik vliegt a.u.b.) en een nieuwe vaatwasser. Gekocht bij Cool Blue. Goede service, humoristische medewerkers, en klantgerichte oplossingen toen het even niet ging zoals het hoorde. Zelfs verrassend een kaartje per post om te bedanken voor de aankoop.

 

En dus vulde ik een tevredenheidsenquête in met de opmerking dat als mijn boek nog niet af was, ik ze zeker positief zou vermelden. En dat zal ik nog steeds doen in de komende tweede druk. Echter komt er ook een voorbeeld in uit de categorie teleurstelling.

29 november 2017, een bericht via de website: "Ik wil graag het boek bestellen, hoe werkt dit?" Wat leuk, iemand met een @coolblue.nl emailadres wil mijn boek bestellen. Natuurlijk kan dit, en na een fijn telefoongesprek stuur ik het boek met de factuur. Hij bestelt het boek privé maar zal het zeker aan collega's laten lezen.

 

We zijn inmiddels ruim een half jaar, meer dan tien herinneringen via de mail, een Tikkie via Whats App en postkaartjes verder... de factuur is nog altijd niet betaald. Had ik niet allang incasso moeten inschakelen? Het bedrag leent zich daar niet voor.

 

Ik kies voor vriendelijkheid zonder aannames en een dosis humor. Bijvoorbeeld als volgt: "Allereerst een gelukkig nieuwjaar gewenst! Door het vet van de oliebollen is het wellicht nog steeds niet gelukt de factuur te betalen. Even goed je handen wassen dan moet het toch lukken…" en "Na je excuus mail is het nog steeds niet gelukt, ik hoop alleen maar dat er niks ernstigs met je aan de hand is…" Elke mail ben ik geëindigd met: "Ik hoop dat je het niet vervelend vindt dat ik vriendelijk blijf vragen de factuur te betalen. Alles voor een glimlach". Helaas is het emailadres inmiddels niet meer in gebruik.

 

Waarom deze pulse? Om aan te geven dat de missie en visie van je bedrijf, gedragen door medewerkers niet altijd tot in de uiteinden bereikt wordt. Natuurlijk ben je niet verantwoordelijk voor wat je medewerkers privé doen, alleen krijg je er wel mee te maken als op welke wijze dan ook het bedrijf een rol speelt bij wat iemand privé doet. in dit geval een zakelijk mail adres.

 

Integriteit is dat wat je doet als niemand kijkt...

 

Hoe geef jij je drijfveren door aan je personeel en creëer je een topteam? Neem de succesfactoren voor teams er eens bij: Hoe staat het er bij jou voor?

 

1. Teamwerk vereist heldere doelstellingen

Een team dat goed wil functioneren, moet weten wat het doel van het team is. Elk teamlid moet het doel dienen.

 

 2. Teamwerk vereist gezamenlijke verantwoordelijkheid

Teamleden die goed willen functioneren, moeten zich aan het doel EN elkaar verbonden voelen en hun aandeel in de verantwoording nemen.

 

 3. Teamwerk vereist open communicatie

Communicatie (verbaal en non-verbaal) is de lijm in het team. Teamleden dienen bereid te zijn om open te zijn over eigen bedoelingen en meningen en om open te staan voor o.a. feedback.

 

 4. Teamwerk vereist wederzijds respect

De onderlinge verschillen tussen teamleden zijn zowel de kracht van een team als een bron van conflicten. Noodzakelijk is een sfeer van vertrouwen, waarin ieder risico’s durft te nemen en elkaar durft aan te spreken.

 

 5. Teamwerk vereist flexibele aanpassing

Het is erg belangrijk dat het team goed kan omgaan met veranderingen. Niet terugkijken, nieuwsgierig zijn naar wat er is. Neem de ander zoals hij is en heb daar geen waardeoordeel over.

 

 6. Teamwerk vereist initiatief

Initiatief tonen is verder kijken dan je taakomschrijving lang is. Het niet tonen van initiatief is een van de duidelijkste signalen dat het niet goed zit met het functioneren als team. Deze succesfactor is daarom hét bewijs of de onderlinge samenwerking gezond is en er erkenning is tussen mensen.

 

Iedereen binnen een bedrijf maakt deel uit van een team. Je bent zelfs een team met jezelf.

 

Alsjeblieft, een cadeau. Uitpakken met een glimlach.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

January 27, 2020

January 22, 2020