Verander de wereld, begin bij jezelf.

December 13, 2018

Om bij stil te staan in deze december periode van consumeren.

 

Steeds vaker kom ik ze tegen op Social media, foto's met teksten van lokale winkeliers en kleine zelfstandigen, om klanten aan te sporen om vooral in de buurt te kopen, bij hen, de lokale kleine ondernemer. Want, als je dat niet doet en online koopt of bij een grote keten, dan spek je de grote CEO die vervolgens het 3e vakantiehuis kan kopen. Ook de lokale ondernemer zorgt voor de versiering van jouw dorp.

 

 

Heb jij als mkb-er deze gedachte ook? Denk je dat ik hierdoor juist meer bij jou kom kopen? Uit medelijden of medeleven? Ik moet je uit de droom helpen...

 

Nee.

 

Leg de verantwoording van jouw ondernemerschap niet bij mij neer. Daag me uit om te komen, verleid me, verras me, verbaas me en houd van me. Als klant dan hè.

Dus ik kom met mijn versie:

 

Beste lokale kleine zelfstandige,

Als klant kan ik mijn geld slechts éénmaal uitgeven.

Wanneer ik een product of dienst nodig heb, heb ik zo mijn redenen waarom en waar ik koop wat ik koop.

De ene keer een goede prijs/kwaliteit verhouding, soms gemak, exclusiviteit, veiligheid en/of goede service.

Dat heet: ‘koopmotieven’ en die kun je leren herkennen.

Zorg dat ik als loyale klant en enthousiaste fan bij je kom én terugkom, en dat ik als ambassadeur jouw zaak aanbeveel bij anderen.

Klaag niet over concurrenten, over grote ketens of over online winkels, dat maakt jou niet sterker.

Vertel over je eigen kracht en maak jezelf onderscheidend.

Maak mij als klant niet verantwoordelijk voor jouw ondernemerschap.

Ontwikkel jezelf, wees kritisch op je eigen handelen en zorg voor voldoende training en coaching van je personeel.

Je krijgt er een goed bestedende, tevreden klant voor terug.

Verander de wereld, begin bij jezelf.

 

Ik kan mij levendig voorstellen dat mijn visie weerstand oplevert.

Goed zo!

Weerstand stimuleert je los te laten, dat wat je niet meer dient. Wees kritisch op je eigen handelen en zoek naar positieve vooruitgang.

 

Je hoeft het ook zeker niet met me eens te zijn.

 

Echter, wanneer deze tekst door de weerstand of irritatie die het je brengt, je interesse heeft gewekt, kom ik graag met je in contact om te kijken wat ik voor jouw onderneming kan betekenen.

Confrontatie gegarandeerd.

Duidelijk op de inhoud, zacht op de communicatie.

Beloofd.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

January 27, 2020

January 22, 2020