Hengelen

January 22, 2020

Ken je ze, die berichten in de mail, op Facebook, Instagram en LinkedIn?

Gezocht:

  • 10 vrouwen tussen de 35 - 45 jaar die onze challenge willen uitproberen

  • 2 ondernemers met het hart op de juiste plaats die ons willen helpen

  • 6 mannen die onze nieuwe methode willen testen

Zo kreeg ik deze week een connectie verzoek in mijn berichtenbox op LinkedIn met de volgende tekst:

 

Hallo Annet, Mijn naam is (...) en ik leer fulltime ondernemers hoe ze een constante stroom van nieuwe klanten krijgen met Facebook advertenties. Om mijn nieuwe methode te perfectioneren, ben ik op zoek naar 1 of 2 test klanten. Heb jij problemen met klanten werven via Facebook?

 

Nieuwsgierig als ik ben antwoord ik: "Ik heb geen problemen met klanten werven, maak geen gebruik van Facebook advertenties, als jij een test persoon nodig hebt voor jouw nieuwe methode, stuur info, dan kijk ik ernaar."

 

"Er valt weinig te sturen. Het aanbod is simpel, ik kan je leren hoe je een constante stroom van nieuwe klanten krijgt met Facebook advertenties. Om hierover meer informatie te geven, zal ik eerst meer informatie nodig hebben over je situatie en bedrijf. Mag ik een aantal vragen stellen, zodat ik kan kijken of/ hoe ik je kan helpen?"

 

"Ja hoor dat mag."

 

"Helemaal goed. Mag ik vragen of je advertentie budget beschikbaar hebt als het je meer gaat opleveren dan dat het je kost?"

 

En klaar was ik... Meer informatie over mijn situatie en mijn bedrijf? En dan alleen vragen naar een budget? Dit gaat niet over het zoeken naar een testpersoon, het is een manier om klanten te werven. Het minimum bedrag dat ik moet inzetten blijkt 300/500 euro. Voor een test? Al is het bedoeld als win-win situatie, zo voelt het allerminst. Het voelt als phishing. Klanten hengelen. Zonder fraude weliswaar, en toch heb ik er geen goed gevoel bij. Zo werk ik niet, zo wil ik niet werken en zo wil ik ook niet benaderd worden. Verkopen = helpen inkopen. En dat is wat anders dan het zoeken van testpersonen. Voor je eigen voordeel.

 

Na een verdiepende vraag van mijn kant krijg ik direct de volgende reactie: "Oke, dat begrijp ik. Dan kan ik helaas niets voor je betekenen."

 

Goed. Zo denk ik hierover:

 

"Je houdt me een bot voor. Een nieuw bot. Een bot waarvan je zegt dat het nieuw is en getest moet worden. En als ik dan een vraag stel over de smaak en grootte, en niet meteen hap, haak je af. En dus denk ik dan: stom. Dat ik daar mijn tijd aan heb besteed, wat energie en geld kost."

 

Een teleurstelling verder kijk ik in de spiegel en zeg ik tegen mezelf: Zo doe jij het dus niet. Als je iets te geven hebt, geef dan. Als je wilt adviseren, adviseer dan. En als je iets te verkopen hebt, verkoop dan. Wees hier duidelijk in. Dat is mijn manier.

 

Wat vind jij?

#verkopen #marketing #ondernemen

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

January 27, 2020

January 22, 2020

May 7, 2019