Klittenband en Eendenvet

January 27, 2020

Het is zeven minuten voor drie. Je loopt de personeelskamer binnen en voordat je de deur achter je dichtdoet blijf je staan met een onbestendig gevoel in je buik … Rond de tafel zitten de collega’s van de middagdienst én je collega’s van jouw avonddienst. Je kijkt hen aan en zij jou.

 

Er wordt even niets gezegd, het zal wel een seconde geweest zijn, maar het lijken wel minuten. In je keel voel je je hart slaan. Hoe dan? Waarom heb ik dit gevoel? Als jouw collega Suus het woord neemt, komt er frustratie bij je naar boven. ‘Nou, dan hebben we nog één punt te bespreken: hoe vaak moet Meneer Verhoef wakker gemaakt worden?’ Wacht even, denk je. ‘Sorry, maar zijn jullie al begonnen met de overdracht?’ ‘Het is nog geen drie uur, en waarom hebben jullie niet op mij gewacht?’ ‘Ja, we zijn vast begonnen,’ zegt Suus, ‘het is zulk mooi weer, dan kan de middagdienst nog even genieten van de zon.’

Huh?

‘En, o ja, doe jij de coördinatie vanavond?’ Pardon? schiet het in je hoofd, maar je zegt even niets en haalt een keer diep adem. ‘Nee, dat kun jij geloof ik prima zelf vandaag.’ besluit je en pakt een kop koffie.

 

Niet echt een goede basis voor een leuke werkdienst denk ik. Blijft deze gebeurtenis als klittenband aan je vastgeplakt, of beschik jij over een gezonde dosis eendenvet om het gebeurde van je af te laten glijden zodat je kunt doen wat nodig is om je prettig te voelen en een goede werksfeer te behouden?

 

Waar je leeft, sport, samenwerkt of een verkoopgesprek voert met mensen, wordt gecommuniceerd. En dat is niet altijd even makkelijk. Dit boek neemt je mee in de wereld van woorden, lichaamstaal en intentie. Wat wil je bereiken en hoe ga je dat doen? Ga je in de situatie van bovenstaand voorbeeld op dat moment de confrontatie aan, kom je er op een later moment op terug of laat je het maar?

 

BAAT

Ik geloof dat je dat doet wat je voordeel oplevert. Soms betekent dat een korte termijn voordeel waar je later alsnog hinder van ondervindt. Bestaat de beste manier van communiceren? Dat kun jij wellicht vinden, maar communiceren doe je met zijn tweeën. En heeft de ander hetzelfde doel?

 

Doen waar je BAAT bij hebt is in sales een goede leidraad. BAAT staat voor de volgorde die je aanhoudt. Het is ook zeker een waardevolle methode om iedere communicatie die je voert eens onder de loep te leggen.

 

Begroeting: Hoe ontmoet jij iemand? Hoe kom je met diegene in contact? In levenden lijve, online of via-via? Ben jij je bewust van je uitstraling? De manier waarop je een hand geeft? Hoe je iemand uitnodigt op LinkedIn? Die eerste begroeting zorgt voor de basis van het verdere gesprek.

Advies: Wat wil jij vertellen versus wat wil de ander horen? Hoe meer kennis je hebt, hoe minder je vraagt. Je denkt te weten wat die ander nodig heeft en dus wil horen. Veel aanname en interpretatie komt hier vandaan. Kun jij je vragen zo stellen dat je de antwoorden krijgt die je wilt?

Aanvullend advies: De vraag achter de vraag, en in sales de bijverkoop. Kun jij tussen de regels doorlezen en dus doorhoren wat de ander nu echt wil of vraagt? Of dat hij heel blij zou worden van die extra informatie of dat tweede product? Hij wist niet eens dat hij het wilde en jij wel!

Tot ziens: Het is zo’n vanzelfsprekende afsluiting dat we het ook gebruiken wanneer de betekenis ervan helemaal niet past bij de situatie. Denk jij erbij na of je een langetermijnrelatie met iemand wil en wat jouw aandeel in de verantwoording is dat dat lukt? Is jouw ‘tot ziens’ voelbaar voor de ander?

 

Naast een interessant leesboek vol humor is Klittenband en eendenvet ook een handig werkboek dat je bij diverse situaties kan helpen om de juiste manier van communiceren te kiezen.

Ik gebruik het boek als manual tijdens incompany-trainingen, de diverse werkvormen en oefeningen worden dan uitgediept en in de praktijk ingezet. Ervaringsgericht leren, leren door te doen.

Daarbij is de inzet van paarden een manier om je emotie en ratio in balans te brengen. Je buik heeft het eerder door dan je hoofd. Dan is de borging van wat je geleerd hebt, en de kans dat je het geleerde in de praktijk gaat brengen veel groter.

 

Immers: Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg…

 

Wil jij leren hoe je met jouw manier van communiceren het beste uit jezelf kunt halen? Kijk dan bij trainingen wanneer de volgende open inschrijving training is en schrijf je in!

 

 

Annet Schram is trainer en coach. Met haar trainingsbureau FRAS training bedient ze diverse doelgroepen. Van zzp- en executive coaching tot incompany-trainingen. Ze verzorgt met 1PK voor Kids en Jongeren sociale-vaardigheidstrainingen voor meer zelfvertrouwen en weerbaarheid. Op Ibiza organiseert ze jaarlijks retraite voor persoonlijke groei onder de naam Journey of a Lifetime. Haar jarenlange ervaringen en werkmethode zijn verwerkt in het boek Klittenband en eendenvet.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

January 27, 2020

January 22, 2020